Het belang van haarverzorging

Voor zowel mannen als vrouwen is haarverzorging belangrijk. Als je vol en glanzend haar hebt, zegt dat iets over jee staat van je lichamelijke welzijn. Vandaar ook het gezegde: “Als je haar maar goed zit.” Je bent altijd zoekende naar tips voor een goede haarverzorging en producten voor het stijlen en verzorging van zijn of haar haar. Vitamines en mineralen uit je voeding zijn belangrijk voor het behoud van gezond haar. Er bestaat niet één bepaald middel dat bij iedereen goed werkt. De huidtypen en textuur van het haar van iedereen anders is.

Haarproblemen
Als je last hebt van problemen met je haar is het niet echt verstandig goedkope producten voor de verzorging van je haar te gebruiken. Je moet je altijd goed laten informeren over producten voor de verzorging van je haar. Dit kun je doen door het rapport van de consumentenbond te lezen. Wat wel bekend is dat goede producten vaak van betere kwaliteit zijn voor je eigen gezondheid en die van je haar. Haar op andere delen van je lichaam dan je hoofd is op geen enkele manier levendig verbonden met je lichaam. Dit haar bestaat uit afgestorven cellen, die ook nog eens verhoornd zijn. Je kunt de elasticiteit van je haar behouden door middel van speciale producten voor haarverzorging. Gevarieerd eten om alle vitamine en mineralen binnen te krijgen is niet alleen belangrijk voor je algemene gezondheid, want ook je haar heeft er profijt van. Het bloed vervoert deze stoffen naar de haarwortels. Zo zorgen ze voor gezonde haarwortels en gezond haar.

Vitamines, mineralen en spoorelementen
Vitamine A zorgt voor bevordering van de celbouw van je huid en haar. Deze vitamine zit onder andere in vis, melkproducten, spinazie en sinaasappelen.
Vitamine B is verantwoordelijk voor het functioneren van de cellen. Vitamine B zit in bijvoorbeeld in aardappelen, graanproducten, eieren, melkproducten, fruit, groenten noten, vis, volkorenproducten en vlees.
Vitamine C is indirect verantwoordelijk voor de zuurstofopname in het bloed. Deze vitamine zit in veel groenten en fruit.
Vitamine D is een werkzame stof tegen haaruitval. Je krijgt deze vitamine binnen door het eten van onder andere vis, dierlijke vetten en melkproducten.
Vitamine E is een ingrediënt dat werkzaam is tegen een jeukende hoofdhuid. Deze vitamine is een ingrediënt van onder andere eiren, vlees en rijst.
Met vitamine F voorkom je haaruitval, roos en bros/splijtend haar. Overhandigde vetzuren in plantaardige olie bevatten deze vitamine.
Ook is het van belang dat je voldoende binnenkrijgt van de mineralen calcium, kalium en natrium binnen krijgt. Hier krijg je voldoende van binnen door een goed, gevarieerd eetpatroon. Deze mineralen zijn verantwoordelijk voor een sterk en stevig bindweefsel.
Ten slotte krijg je voldoende binnen van de spoorelementen ijzer, jodium, koper en zink door een goed voedingspatroon met de nodige variatie. Je hebt deze spoorelementen nodig om je haar sterk en gezond te laten zijn.

De kapper
In het algemeen bezoekt de consument acht keer per jaar zijn of haar kapper. De band met de kapper is vaak hecht. Je hebt regelmatig contact met je kapper door de hoge frequentie van de bezoeken. Vaak blijf je ook jarenlang bij dezelfde kapper. Het is dan ook belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij je kapper. De frequentie van hoe vaak je je kapper ziet is onder andere afhankelijk van de lengte van je haar, het type van je haar en je kapsel. Hoe korter je haar, hoe sneller het weer uit model is. Voor mensen met kort haar is het verstandig elke 4 tot 5 weken bij de kapper langs te gaan. Als je middellang haar hebt, is het aan reden elke 6 tot 8 weken je kapper te bezoeken. Als je lang haar hebt, hoef je maar één keer per drie maanden naar de kapper.
Het in model brengen van je haar is geen enkel probleem. Het knippen, kleuren en in permanent brengen van het haar kun je beter aan een professional over laten. Ook kun je je het beste adviseren over welke producten je het beste kunt gebruiken voor de verzorging en styling van je haar.

kapper
Bron afbeelding

Mijn mening
Dat het belangrijk is om goed en gevarieerd te eten voor je lichaam was bij mij wel bekend. Wat bij mij niet bekend was, is dat het belangrijk is voor je haar. Ik ben hier eerlijk gezegd niet echt verbaasd over, aangezien ik weleens eerder dingen had gelezen over de functie van vitamines. Voor mij is het in ieder geval een goede motivatie om goed, gevarieerd te blijven eten.
Ik ga niet zomaar naar een andere kapper. Voor mij is het vertrouwen in een kapper belangrijk. Wat ik verder belangrijk vind aan een kapper is dat hij of zij met mijn haar overweg kan. Dat kan ook niet iedere kapper heb ik ervaren. Volgens de richtlijnen laat ik mijn haar niet vaak genoeg knippen. Mijn haar is halflang en ik laat het ongeveer elke drie maanden knippen. Soms zit er ook wel wat langer tussen, omdat ik mijn haar weer wat langer wil hebben. Zo snel groeit mijn haar trouwens ook niet.Voor mij is het tijd om naar de kapper te gaan, als ik er zelf bijna niks meer van kan maken. Hoe vaak gaan jullie naar de kapper en waarom?

Een gedachte over “Het belang van haarverzorging

Een reactie plaatsen