Huidveroudering

Iedereen wordt dagelijks een dag ouder. Eén van de meest zichtbare verschijnselen van veroudering is het krijgen van rimpels, kraaienpootjes en een huid die is uitgezakt. Ik heb uitgezocht wat hier de oorzaken van zijn en hoe je dit soort huidveroudering kunt voorkomen.

huidveroudering
Bron afbeelding

De ene persoon meer rimpels dan de andere
Toen je werd geboren, had je een soepele, elastisc
he huid. Het verouderingsproces van je huid begint direct na je geboorte. De huidcellen delen en vernieuwen zich doorlopend. Dit gebeurt niet alleen voor de groei. De cellen delen en vernieuwen zich namelijk voor het repareren van beschadigde cellen. Tijdens de constante celdeling wordt het DNA van de huidcel gekopieerd. Elke keer verkort het DNA dat aan het einde van chromosomen zit. Uiteindelijk zijn ze zo kort ze niet meer kunnen delen. Als dit wordt bereikt, krijg je dode huidcellen en krijg je last van zichtbare huidveroudering. Dit kan zich uiten in rimpels en verminderde elasticiteit. De oorspronkelijke lengte van het DNA is per persoon verschillend en ook hoe snel er celdeling plaatsvindt.

Versnellende factoren
Te lang in de zon zitten is niet goed voor je huid. Je lichaam heeft zonlicht nodig voor de aanmaak van vitamine D. Deze vitamine is goed voor je gezondheid en je immuunsysteem. Maar als je te lang in de zon zit, beschadigt de straling van het zonlicht de huidcellen. Dit zorgt voor een versnelde vernieuwing van de huidcellen. Zo wordt huidveroudering bevorderd. Het is een misverstand dat je huid alleen beschadigt als je huid verbrandt. Ook als je huid wordt zonder te verbranden, beschadigt je huid. Ten slotte kun je het risico op huidkanker vergroten als je te veel in de zon zit.
Daarnaast is uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat roken de huidveroudering ontzettend versnelt. Bij rokers wordt de hoeveelheid vitamine C in het lichaam sneller uitgeput. Deze vitamine zorgt ervoor dat de huid soepel en elastisch blijft. Te veel alcohol drinken heeft ook geen positieve invloed op je huid. Dit komt doordat alcohol de haarvaten in je huid wijder maakt. Dit zorgt voor huidschade en versnelde huidveroudering.
Als je voeding met veel suiker en koolhydraten nuttigt, veroudert je huid veel sneller. Dit komt doordat suikers in het lichaam
Te weinig bewegen zorgt ervoor dat je huid minder goed doorbloed en gehydrateerd is. Op deze manier raakt je hormoonhuishouding uit balans. Tijdens het sporten ga je zweten. Dit zorgt ervoor dat dat je lichaam toxische stoffen beter afvoert. Zo kunnen ze geen beschadigingen van cellen veroorzaken.
Bij chronische stress en/of een slaaptekort heb je een hoge hoeveelheid ontstekingsreacties in je lichaam. Je lichaam maakt dan veel stresshormonen aan. Uit onderzoek is gebleken dat chronische stress huidveroudering heel erg kan bevorderen.
Als je met een droge huid met vrieskou en een hele koude wind naar je werk fietst, wordt de huid van je gezicht helemaal blootgesteld aan verschillende elementen. Een gevolg daarvan kun je kloofjes en wondjes op je huid krijgen. Hierna gaat je lichaam aan het werk voor het repareren en vernieuwen van je huidcellen.

Huidveroudering vertragen
Als je de factoren die huidveroudering versnellen vermijdt, bescherm je jezelf het beste tegen huidveroudering. Daarnaast zijn er nog andere manieren om je huid jong te houden.
Het nuttigen van voedsel met omega-3 vetzuren. Deze vetzuren ondersteunen de celmembranen bij het gezond houden. Omega-3 vetzuren helpen daarnaast bij het verminderen van de productie van infecterende stoffen. Deze stoffen stimuleren snellere huidveroudering. Voedingsmiddelen met antioxidanten zijn: sardines, kille olie, ansjovis en wilde zalm. Ook hebben rauwe en pure vetten en oliën die plantaardig zijn een aandeel op het behoud van een jonge huid. Voorbeelden van de oliën zijn: kokosolie, lijnzaadolie en walnotenolie.
Het eten van voeding met antioxidanten is belangrijk voor het behoud van je gladde, elastische huid. Je kunt denken aan veel rauwe groenten en bessen, want daarin zit vitamine C en dat is een voorbeeld van een antioxidant. Ook kun je het beste regelmatig groente thee drinken zonder suiker. Deze thee bevat antioxidanten die huidverjonging stimuleren. Er zijn ten slotte superfoods met veel anitoxidanten, zoals camu casu poeder, goji bessen en rauwe cacao.
Het is van belang dat je organen, weefsels en cellen de hele dag voldoende gehydrateerd houdt. Je lichaam kan dan op een efficiëntie manier afvalstoffen die huidveroudering veroorzaken, afvoeren.

Mijn mening
Gelukkig heb ik hier momenteel weinig last van. Ik doe er namelijk zo veel mogelijk aan om huidveroudering te vertragen. Zo vermijd ik de zon zo veel mogelijk. Ook rook ik niet, omdat ik het ontzettend smerig vind. Ik sport en fiets hier in de stad. Op hier en daar wat uitzonderingen na eet ik gezond. Daarnaast slik ik pillen met andere andere omega-3 vetzuren. Ten slotte slaap ik voldoende.

2 gedachten over “Huidveroudering

Laat een reactie achter bij Maaike Reactie annuleren