DVD recensie: Marc De Hond – Scherven Brengen Geluk

Hoe hard mag je lachen om iemand die in een rolstoel zit? Heel hard volgens Marc de Hond. In een rolstoel zitten heeft ook voordelen. Zo heb je het perfecte excuus om niet mee te doen met de polonaise en mag je op veel plaatsen je auto gratis parkeren. Ook heb je altijd de beste plaats bij concerten, ook als je op het laatste moment binnen komt. Nooit meer hoef je te zoeken naar een openingszin. Je kunt altijd een meisje om hulp vragen. Ten slotte denken meisjes dat je heel onschuldig bent.
In zijn theatershow vertelt Marc hoe zijn dwarslaesie hem ook veel mooie dingen opleverde. Nadat Howard Komproe hem in 2013 ontdekte in Toomler, werd hij gevraagd voor De LULverhalen. Daarbij kreeg hij lovende feedback. Dit is zijn eerste soloprogramma. In welk hokje zijn soloprogramma precies te plaatsen is, kan Marc niet zeggen. Het is in ieder geval zeker dat het onder de categorie stand-up comedy valt, als er geen wonder gebeurt.
Het nieuwe leven van een optimist, een inspirerend verhaal over kracht, acceptatie en optimisme.

Speelduur
113 Minuten

Leeftijd volgens kijkwijzer
Volgens de kijkwijzer is deze DVD geschikt voor alle leeftijden.

Bron afbeelding

Mijn mening
Marc de Hond is de zoon van Maurice de Hond, een opiniepijler en ondernemer. Hij is door een medische fout in een rolstoel terecht gekomen. In zijn theatershow heeft hij het vooral niet over waardoor hij in een rolstoel terecht is gekomen. Hij heeft het over wat zijn lichamelijke beperking hem allemaal heeft opgeleverd. Dit doet hij met humor. Die man heeft echt mijn soort humor. Zo veel zelfspot op een leuke manier. Geweldig en inspirerend om te zien. Er is één ding waar hij helemaal gelijk in heeft: als persoon met een lichamelijke beperking wil hij niet achter de geraniums gaan zitten.
Voor mensen met een dwarslaesie heb ik in het algemeen heel veel respect, aangezien zij tijdens hun leven hun beperking hebben gekregen. Zij weten hoe het is om te kunnen lopen. Dit weet ik niet. Van hen vraagt de acceptatie van hun beperking heel veel aanpassings- en doorzettingsvermogen.
Mijn beoordeling: 4 van de 5 sterren.

4 gedachten over “DVD recensie: Marc De Hond – Scherven Brengen Geluk

1. Nog nooit van hem gehoord, maar lijkt me een leuke show. Ook fijn dat hij er iets positiefs van kan maken 🙂 En omdat hij in een rolstoel zit, krijgt hij nooit pijnlijke voeten van een hele dag lopen in het pretpark wat ik helaas wel ken, au 😛