Moordvrouw seizoen 1 t/m 4

Recensie: Moordvrouw seizoen 1 t/m 5

Vanaf het eerste seizoen in de politieserie Moordvrouw vertolkt Wendy van Dijk de rol van Fenna Kremer. Na een traumatische gebeurtenis is ze overgeplaatst naar een politiebureau in Friesland. Ze heeft een andere aanpak die niet geheel zuiver is. Dat maakt haar aanpak confronterend voor het hele team. Commissaris Vreeswijk heeft alle vertrouwen in Fenna en wil dat de rechercheurs met elkaar gaan samenwerken. Samenwerken met haar collega’s Evert en Bram is voor Fenna gemakkelijker gezegd dan gedaan. Eén heeft een kritische kijk op haar manier van werken en de ander heeft veel moeite om haar te volgen. Ondanks dat haar collega’s moeite hebben met haar manier van werken, werkt het.

Seizoen 2
Ook is het team van Carla Vreeswijk uiterst gemotiveerd in het tweede seizoen. Carla en haar team werken dit seizoen vanuit een ander pand. Ze krijgen een nieuwe collega Liselotte van Kempen, een forensisch rechercheur. Fenna krijgt onverwacht haar vader op bezoek, maar ze heeft geen idee waarom. Bram, een jonge rechercheur met veel talent, krijgt te maken met een groot verlies. Menno, de psycholoog, krijgt problemen met dingen die hij op zijn geweten heeft. Carla heeft gemengde gevoelens over wat zich afspeelt binnen haar team. Voor haar zijn resultaten van groot belang, maar de persoonlijke belangen beginnen belangrijker dan ooit te worden.

Seizoen 3
In het derde seizoen heeft het team onder leiding van Carla weer te maken met mysterieuze zaken, waarbij de spanning oploopt. Bij een parachutist blijft het scherm gesloten. Is hier sprake van een ongeluk of is er opzet in spel? Een ander zaak gaat over een weggelopen jongetje dat in handen lijkt gevallen van een een pedofiel. Fenna wordt op een zenuwslopende manier gegijzeld. Bij deze gijzeling moet ze een lastige beslissing nemen. Ondertussen maakt ze zich ernstig zorgen om haar vader. Dit heeft geen goede invloed op haar functioneren. Wanneer de afdeling Interne Zaken een onderzoek begint naar Fenna neemt de spanning nog meer toe. Lukt het Carla haar team te behouden?

Seizoen 4
In het vierde seizoen komen alle bekende personages terug. Het team van Carla krijgt net als in het derde seizoen weer te maken met zaken die het team voor een raadsel zetten. De zaken gaan over een conflict in de plaatselijke drugswereld en een geheim genootschap dat iedereen dwingt te zwijgen die de leden van dit genootschap probeert te ontmaskeren. Lukt het het rechercheteam de daders op tijd te stoppen? Fenna heeft de recherche verlaten en haar verleden achtervolgt haar, wat voor haar hele gevaarlijke consequenties heeft.

Moordvrouw seizoen 1 t/m 4
Bron afbeelding

Seizoen 5
Het vijfde seizoen staat in het teken van zaken die echt het uiterste vragen van het team van Carla Vreeswijk. Zo krijgt het team te maken met een zaak over illegale wapenhandel. Evert gaat undercover mee in het bevel van een grote crimineel. Daarnaast worden er verschillende moorden gepleegd uit de naam van de duivel door iemand die bezeten is door de bijbel. Verder plegen leden van een motorclub een aanslag op het leven van een burgemeester. Ook spelen er bij dit seizoen weer dingen van de teamleden die het werk nog moeilijker maken. Fenna heeft nog steeds lichamelijke klachten die het gevolg zijn van de ontploffing waarbij het de vraag was of het zou overleven. Bram moet een groot verlies binnen zijn familie zien te verwerken. Er duikt opeens iemand op uit het verleden van Liselotte, waardoor ze haar verleden onder ogen moet zien. Ten slotte krijgen de rechercheurs een confrontatie met situaties die direct te maken met wat er momenteel speelt in Nederland. Voorbeelden hiervan zijn vluchtelingenproblematiek, terreurdreiging en een grote hoeveelheid moorden binnen de criminele wereld. Naarmate het einde van het seizoen in zicht komt, krijgt het team te maken met een zaak van een enorme omvang. Hierdoor staat alles op het spel, wat ze in de afgelopen jaren met elkaar hebben opgebouwd.

moordvrouwseizoen5
Bron afbeelding

Mijn beoordeling
In mijn verleden heb ik weleens losse afleveringen van Baantjer gezien, maar nog nooit heb ik een politieserie helemaal gekeken vanaf het begin tot het meest actuele seizoen. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, keek ik altijd mee naar Moordvrouw. Ik vind het een goede serie. Er zit veel spanning in en daar geniet ik oprecht van tijdens het kijken van zo’n serie. Niet alles in deze serie vind ik geloofwaardig overkomen, maar daar is het een tv-serie voor. Dat is ook helemaal niet erg, vooral omdat de werkwijze van Fenna de nodige spanning met zich meebrengt.
Waardering: 3,5 van de 5 sterren.

Waar te koop?
De hele serie is inmiddels te koop als één box met daarin de seizoenen 1 t/m 4 en één box van het laatste seizoen op DVD bij onder andere Bol.com en Cosmox. De verzamelbox kost tussen de € 25 en € 30 en het laatste seizoen kost tussen de € 20 en € 25.

Een gedachte over “Recensie: Moordvrouw seizoen 1 t/m 5